Danijela Randjelović, Sunčica Srećković, Tatjana Šarenac Vulović, Nenad Petrović
Reakcija zenice oka pilota ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane tokom izlaganja +Gz ubrzanju
Uvod/Cilj. U avijaciji su vidne funkcije značajne zbog praćenja signala na instrument tablama, kao i znakova okoline. Od samog početka razvoja vazduhoplovstva, funkciji vida se pridaje izuzetan značaj. Uticaj +Gz ubrzanja na organ vida je veoma važan za istraživanja u vazduhoplovnoj medicini. Vidne funkcije su najvažnije od svih čulnih funkcija kako u pogledu bezbednosti letenja, tako i za kvalitet izvršavanja letačkih zadataka. Visok početni stepen ubrzanja može izazvati promene u dijametru zenice oka pilota i izazvati značajne promene u funkciji vida. Međutim, važno je održati vidne funkcije zbog brze orijentacije pilota u prostoru. Cilj istraživanja je bio da se utvrdi da li postoji reakcija zenice oka kod pilota ratnog vazduhoplovstva (RV) i protivvazduhoplovne odbrane (PVO), kao i promene u njenom dijametru tokom izlaganja +Gz ubrzanju u humanoj centrifugi. Metode. Ispitivanje je izvršeno kod 65 pilota RV i PVO starosti od 28 do 45 godina. Piloti su izlagani ubrzanju od +5,5Gz do +7Gz. Posmatrali smo dobijene razlike u širini zenice u zavisnosti od stepena ubrzanja, u periodu od tri uzastopna dana. Rezultati. Promene dijametra zenice tokom izlaganja različitim visokim vrednostima ubrzanja tokom tri dana testiranja, merene pre, tokom i nakon izlaganja različitim vrednostima ubrzanja, bile su statistički značajno različite. Nije uočena statistički značajna razlika u vrednostima dijametra zenica izmerenih pre testa prvog, drugog i trećeg dana kada su piloti izlagani istim vrednostima ubrzanja. U toku testa, dijametar zenica bio je statistički značajno veći nego pre testa. Zaključak. Došlo je do prolaznih promena u dijametru zenice pilota podvrgnutih +7Gz ubrzanju. Izlaganje vrednostima od +5,5Gz ubrzanja piloti mogu da podnesu bez većih promena u dijametru zenice. Fiziološka trenaža pilota u humanoj centrifugi, gde su prisutni uslovi realnog G ubrzanja, poboljšava njihovu toleranciju na ubrzanje što je važno za bezbednost letenja.
Преузмите пдф