Neda Terzić, Mladen Pečujlija, Sreten Cvetković, Mirka Lukić Šarkanović
Uticaj moralnih osnova i dimenzija ličnosti zdravstvenih radnika na zadovoljstvo bolesnika zdravstvenom uslugom
Uvod/Cilj. Rad sa ljudima u medicinskoj praksi zahteva poznavanje osnovnih principa psihologije ličnosti. Cilj ovog istraživanja je bio sagledavanje uticaja moralnih osnova i dimenzija ličnosti zdravstvenih radnika na zadovoljstvo bolesnika zdravstvenom uslugom, kao i utvrđivanje faktora koji utiču na to. Metode. Istraživanje je sprovedeno primenom upitnika Big Five Inventory (BFI), Moral Foundations Questionnarie (MFQ) kao i Upitnik zadovoljstva bolesnika zdravstvenom uslugom u periodu od oktobra 2014. do marta 2016. godine. U istraživanju je učestvovalo 693 ispitanika: 329 zdravstvenih radnika (44 muškog i 285 ženskog pola) i 364 bolesnika (154 muškog i 210 ženskog pola). Rezultati. Sa porastom otvorenosti zdravstvenih radnika raste i zadovoljstvo bolesnika. Posmatrajući moralne osnove zdravstvenih radnika, postoji trend da što je niža autoritativnost zdravstvenih radnika, zadovoljstvo bolesnika je veće. Konačno, izraženija čistota morala kod zdravstvenih radnika, dovodi kod bolesnika do opadanja stepena zadovoljstva dobijenom zdravstvenom uslugom. Zaključak. Postoji direktna veza između moralnih osnova i dimenzija ličnosti zdravstvenih radnika i zadovoljstva bolesnika zdravstvenom uslugom. Stoga se, u okviru bilo koje strategije za unapređenje kvaliteta usluga u zdravstvenim sistemima, mora voditi računa o personalnim karakteristikama zdravstvenih radnika. Od zdravstvenih radnika se očekuje da na što humaniji način ispune svoj životni i profesionalni zadatak, jer je očuvanje zdravlja, kao i pomaganje u prevazilaženju bolesti, ukoliko do nje dođe, osnovna vrednost svakog čoveka. Time se mogu jasnije definisati prioriteti za poboljšanje i unapređenje kvaliteta rada zdravstvenih radnika.
Преузмите пдф