Stana Ubavić, Dušanka Krajnović, Nataša Bogavac-Stanojević
Upitnik za procenu farmakoterapijske pismenosti roditelja predškolske dece u Srbiji: konstrukcija i psihometrijske karakteristike
Uvod/Cilj. Validni i pouzdani instrumenti neophodni su u studijama farmakoterapijske pismenosti koja predstavlja sposobnost dobijanja, procene, izračunavanja i razumevanja osnovnih informacija o farmakoterapiji i radnjama potrebnim za donošenje adekvatnih odluka koje se odnose na primenu lekova. Ciljevi ove studije bili su: da se razvije instrument za procenu farmakoterapijske pismenosti roditelja predškolske dece u Srbiji (PTHL-SR) i da se procene psihometrijske karakteristike ovog instrumenta. Metode. Studija je bila metodološka, u četiri faze, sprovedena od novembra 2015. do oktobra 2016. Sadržaj instrumenta napravljen je kroz kvalitativne i kvantitativne ocene eksperata u prve dve faze. Eksperti su trebali da ocene jasnoću i relevantnost pitanja. Odnos sadržajne validnosti (CVR) i indeks (CVI) izračunati su na osnovu relevantnosti i potrebe za pitanjima. Treća faza bila je pretestiranje inicijalnog instrumenta sa ciljem da se ustanovi razumljivost pitanja. U četvrtoj fazi, 300 roditelja popunilo je upitnik u nekoliko vrtića u Beogradu, da bi se odredila pouzdanost upitnika kroz internu i eksternu konzistentnost, korišćenjem Kronbah-alfa koeficijenta i korelacije između klasa. Rezultati. Konstruisan je upitnik sa 14 pitanja (inicijalni PTHL-SR) i izvršeno je pretestiranje na pilot uzorku. Upitnik sadrži 4 grupe pitanja: o znanju, razumevanju, numeričkim veštinama i pristupu informacijama o lekovima. Odnos sadržajne validnosti (CVR = 0.875) bio je značajan i odgovarajući (Lawshe CVR8 = 0.780). Zaključak. PTHL-SR je pouzdan instrument za procenu farmakoterapijske pismenosti roditelja predškolske dece u Srbiji i može se upotrebiti za procenu razumevanja, numeričkih veština i pristupa informacija o lekovima.
Преузмите пдф